Kopers kunnen na een gesprek gelijk hun keuzes aanpassen in het portaal. Dat versnelt het proces enorm.

Erica Rombauts
projectcoördinator bij
Sankomij  Installatietechniek

MEER LEZEN

Minder verliesuren, meer grip en snelheid

Bij Sankomij Installatietechniek wisten ze al snel: willen we meer nieuwbouwprojecten draaien, dan is werken met Uw Huis, Uw Wensen dé manier. We spraken Erica Rombauts, projectcoördinator bij Sankomij over de samenwerking, waarom projecten sneller en efficiënter lopen met UHUW en over nieuwbouwproject De Nieuwe Kruidenbuurt in Eindhoven.

Sankomij heeft het werken met Uw Huis, Uw Wensen vanaf het begin grondig aangepakt. Met Erica Rombauts haalde het installatiebedrijf een projectcoördinator in huis die het portaal inricht, technische tekeningen maakt en kopers adviseert. Dit geeft de installateur grip op de planning en het proces. En als lid van de coöperatie van installateurs van UHUW is Sankomij nauw betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. ‘Dat werkt heel fijn’, legt Erica uit. ‘We dragen zo bij aan de gebruikersvriendelijkheid voor de koper en voor onszelf.’

Techniek en advies
Erica’s belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat kopers een mooie badkamer en toiletruimte kunnen uitzoeken. Dit gaat van een planning maken en de werkvoorbereiding tot het inrichten van het portaal: ‘Vanuit de basistekening van de architect teken ik verschillende badkamerindelingen waaruit kopers kiezen. Uit ervaring weet ik vaak wel wat kopers in een bepaald nieuwbouwproject mooi vinden. Willen ze afwijken van de gemaakte indelingen, dan bespreek ik dat met ze. Ik maak ook altijd een impressie van een ingerichte badkamer om kopers een beeld te geven van hoe het eruit kan komen te zien. Ik adviseer kopers waar nodig en maak nadat de keuzes zijn ingevoerd een 3D-tekening van het geheel. Die combinatie van techniek en adviseren van de klant, vind ik het mooist aan mijn werk.’

Aandacht en tijd
Het portaal begeleidt kopers met vragen en tips bij het maken van keuzes, maar het is niet dat Erica minder contact heeft met klanten: ‘We vinden het belangrijk om persoonlijk advies te blijven geven. Dat past bij Sankomij. In een nieuwbouwproject voor kopers heeft iedereen andere wensen. Die mogen ze kenbaar maken en wij willen daar goed naar luisteren.’

We kunnen de aannemer gemakkelijk een duidelijk totaaloverzicht van het project sturen. En het klopt tot op de cent. Dat weet je gewoon.

Sankomij geeft de kopers nadat ze de inloggegevens hebben ontvangen eerst ruim de tijd om zich te oriënteren in het portaal. Vervolgens neemt ze actief contact op om te vragen of de koper extra hulp nodig heeft.

Goede begeleiding
Op verzoek bieden we de koper een afspraak voor Uw Huis, Uw Wensen. Sinds Corona gebeurt dit voornamelijk via Teams omdat dit misschien nog wel efficiënter werkt dan op kantoor. Kopers kunnen dan thuis vanaf de keukentafel contact hebben, zonder dat het extra reistijd kost. Dat past ook wel echt bij hoe het portaal van Uw Huis, Uw Wensen werkt: de hele badkamer digitaal samenstellen vanuit je eigen huis.

Erica: ‘Het is mijn taak om goed te vragen wat de wensen precies zijn en of er situaties zijn waar we rekening mee moeten houden. Is één van de huisgenoten heel lang, dan moet het muurtje van de douche daarop aangepast worden. Voor de hoogte van het toilet is de kleinste volwassene in het gezin dan weer maatgevend. We zijn hier bij Sankomij heel attent op. Vult een koper iets in waar ik twijfels bij heb, dan zet ik dit in de tekening of ik bel om het te bespreken. Het mooie van het portaal is, dat de kopers gelijk hun keuzes kunnen aanpassen. Dit versnelt het proces enorm.’

Alles gaat sneller
Met Uw Huis, Uw Wensen kunnen kopers veel sneller en gemakkelijker uitgenodigd worden. Ze hoeven geen afspraak in te plannen om naar een fysieke showroom te gaan. Als ze de inloggegevens hebben, kunnen ze direct kijken naar de mogelijke indelingen en artikelen uitkiezen. Erica: ‘Omdat we de kopers zelf begeleiden, hebben we meer invloed op de planning. We hebben momenten gehad dat het een half jaar duurde voordat kopers in een showroom terechtkonden. En met één bezoekje is het ook niet altijd gedaan. Zijn ze het niet eens met de offerte, dan moeten ze weer een nieuwe afspraak inplannen. Met UHUW kan Sankomij hetzelfde aantal kopers in een veel kortere tijd volledig helpen.’

Duidelijk: van investering tot resultaat
Erica krijgt vaak te horen dat kopers het fijn vinden dat het portaal ruim gevuld is en dat de artikelen duidelijk afgebeeld zijn. Ze krijgen zo een goed beeld van wat ze kunnen kopen. Dat de totaalkosten altijd zichtbaar zijn, maakt het gemakkelijker om keuzes te maken die bij het budget passen. Bij iedere wijziging, past het systeem het totaalbedrag aan. En als kopers een offerte aanvragen, dan komen daar technische tekeningen, een plattegrond en een 3D-tekening bij. Zo krijgen ze een heel duidelijk beeld van hoe het eruit komt te zien. En daar kunnen ze dan nog aanpassingen op doen.

Erica geeft aan: ‘Kopers kunnen aanpassingen blijven doen. Een offerte is pas akkoord als deze getekend is. Tot die tijd blijven we de indeling en wensen optimaliseren als die vraag er is. Maar het gaat vaak behoorlijk snel. Kopers hakken met UHUW veel sneller knopen door. En als ze twijfelen over een product of een kleur, dan verwijs ik ze naar de showroom van de fabrikant of van de groothandel die het product verkoopt. Of ik vraag kleurstalen op die de klant thuisgestuurd krijgt. ‘Die duidelijkheid voor de koper is voor ons als installateur ook heel fijn. Ik weet gewoon als kopers de offerte tekenen, dan weten ze precies wat ze krijgen en zijn er geen verrassingen meer.’

Het gemak voor de installateur
Erica merkt dat niet alleen het proces met de kopers sneller verloopt door Uw Huis, Uw Wensen. Ook het doorzetten van gegevens naar het bouwbedrijf gaat heel gemakkelijk. Het portaal verzamelt alle gegevens van de kopers en Sankomij draait met één knop een totaaloverzicht uit. Erica: ‘En het klopt tot op de cent. Dat weet je gewoon.’

‘Naast dat we de gegevens gemakkelijk en eenduidig kunnen uitdraaien, hebben we doordat we alles in eigen beheer hebben ook meer grip op de levering van producten. We kiezen zelf de groothandel en houden het aantal leveranciers beperkt voor het logistieke overzicht op de bouw.’

De Nieuwe Kruidenbuurt
Kopers hadden bij het nieuwbouwproject De Nieuwe Kruidenbuurt veel vrijheid. De badkamer kon op iedere verdieping en op iedere plek in de woning geplaatst worden. Veel kopers kozen voor twee badkamers. Eén koper nam de vrijheid volledig en heeft een balzaal van een badkamer laten inrichten. Erica: ‘Ik zou het niet snel adviseren, maar het is wel heel bijzonder geworden.’

De vele keuzes en de type woningen, maakten het best een intensief project. De woningen zijn behoorlijk hoog en Sankomij verzorgde naast het sanitair ook het loodgieterswerk, de warmtepompen, regenwaterafvoeren en de mechanische ventilatie.

Sociaal en duurzaam
Sankomij is een sociaal bedrijf, waarbij maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering is. Het bedrijf heeft continue minimaal 10 leerlingen in opleiding, gaat ver in digitaliseren en maakt bewuste materiaalkeuzes.

‘Bij het bouwen zit de duurzaamheid vooral in de installatietechniek met warmtepompen, warmte terugwin installaties en zonnepanelen’, geeft Erica aan.

We merken dat de koper sneller knopen doorhakt met UHUW.