We hebben afgelopen jaar samen met Bouwbedrijf Van den Hogen en Installatiebedrijf Lou Buijs BV aan een bijzonder nieuwbouwproject gewerkt: Duynpark in Castricum - op landgoed Duin & Bosch. Dit luxe complex bestaat uit 48 hoogwaardige ruime appartementen, voorzien van alle moderne gemakken én duurzame technieken zoals zonnepanelen, luchtwarmtepompen en triple glas. Het project past perfect in de dynamische leefomgeving die het landgoed nu is, waar zorg, wonen, werken en sociaal ondernemen samenkomen. Met diverse wellnessvoorzieningen biedt het gebouw alles voor een comfortabel en gezond leven.
Met de online showroom van UHUW én extra persoonlijke begeleiding konden de kopers van de appartementen hun vaak meerdere badkamers geheel naar eigen smaak inrichten. We spraken met onze collega’s Petra van Balen-Leenders (hoofd projectcoördinatoren) en Joke Bleijenbergh (projectcoördinator) over de bijzonderheden van het nieuwbouwproject en de samenwerking met het bouwbedrijf en de installateur.
Maatwerk voor een bijzonder project
“Dit project vroeg om een specifieke aanpak,” vertelt Petra. “Naast de op maat ingerichte digitale showroom, hebben we alle kopers de mogelijkheid geboden een persoonlijke afspraak in te plannen in de showroom van Geberit – de standaard leverancier voor dit project. Hier konden de kopers het sanitair ervaren en als ze wilden ter plekke hun keuzes maken.” Deze flexibiliteit kenmerkt de werkwijze van UHUW. “We kijken altijd naar wat een project nodig heeft,” licht Joke toe. “Bij deze exclusieve appartementen, met vaak meerdere badkamers per woning, paste deze combinatie van het gemak van onze digitale showroom én extra begeleiding in een fysieke showroom perfect. Ik heb een aantal gesprekken zelf gedaan.”
Gemakkelijk kiezen voor comfort met direct inzicht
In Duynpark was veel mogelijk. Het gebouw leent zich hiervoor en het bouwbedrijf en de installateur boden ook veel mogelijkheden. De kopers van Duynpark, veelal 50-plussers die bewust kiezen voor hoogwaardig wonen met zorg in de nabijheid, maakten dankbaar gebruik van al deze mogelijkheden. Het standaardpakket was al zeer luxe. Toch kozen veel kopers voor aanpassingen. En die zijn met de online showroom ook erg gemakkelijk te maken.
“Kopers kunnen 24/7 aan hun keuzes werken,” vertelt Joke. “Ze zien direct wat aanpassingen kosten en kunnen dit rustig overleggen met familie of vrienden. We sturen ook staaltjes op als de kopers materialen willen voelen en zien.”
Petra vult aan: “Alle prijzen zijn inclusief montage. Kopers kunnen zelf hun budget bewaken en het is laagdrempelig om aanpassingen door te voeren. Er kijkt geen verkoper mee, wat veel kopers als prettig ervaren. Bij een fysieke showroom denk je wel twee keer na voor je één kraantje aanpast, bij ons is dat een kwestie van een paar klikken. Dat maakt het veel toegankelijker om je badkamer echt naar eigen smaak in te richten. En omdat ze bij Geberit producten konden testen en ervaren, waren ze extra overtuigd van hun keuzes.”
Persoonlijk advies van specialisten
De combinatie van digitaal gemak en persoonlijke begeleiding blijkt een gouden formule.
“Het persoonlijke contact met de kopers maakt mijn werk ook zo leuk,” vertelt Joke enthousiast. “We kunnen met onze expertise kopers goed ondersteunen om hun droombadkamer te realiseren. En deze kennis is ook belangrijk voor de installateur. We weten wat mogelijk is en wat de beste keus is.” Die persoonlijke betrokkenheid en expertise wordt gewaardeerd door de kopers. “Zelfs kopers die aanvankelijk wat huiverig zijn voor een digitale showroom, zijn vaak als eerste klaar met hun keuzes,” lacht Joke. “Het helpt enorm dat we laten zien dat er échte mensen achter het scherm zitten.”
Meerwerk en keuzevrijheid voor installateur
Dat kopers gemakkelijk aanpassingen kunnen doen en hun badkamer volledig naar wens kunnen inrichten met de online showroom van UHUW, biedt veel voordelen voor installateurs. Kopers van nieuwbouwwoningen kiezen minder vaak voor casco. Dit zorgt voor meer meerwerk en een hogere omzet per project. “Een ander belangrijk aspect is de keuzevrijheid voor installateurs, vertelt Petra. “Ze kunnen inkopen bij hun eigen leverancier. We bieden een breed assortiment A-merken aan en de installateur bepaalt zelf waar hij inkoopt.”
Onze online showroom maakt het voor kopers veel toegankelijker om hun badkamer echt naar eigen smaak in te richten.
Petra van Balen - Leenders
Hoofd projectcoördinatoren
Bron: vandenhogenbouwbedrijven.nl
Efficiënt samenwerken met en tussen alle partijen
UHUW neemt het initiatief om alle partijen bij elkaar te krijgen. Joke legt uit: “We organiseren projectbesprekingen met het bouwbedrijf en de installateur om samen afspraken te maken. We sturen wekelijkse statusupdates en hebben nauw contact met de koperbegeleider van het bouwbedrijf.” “Via ons dashboard hebben installateurs en bouwbedrijven op elk moment inzicht in hun projecten en directe toegang tot alle documenten,” vertelt Petra verder. “Iedereen put uit dezelfde bron en kan altijd de benodigde informatie inzien. En omdat alles digitaal is vastgelegd, ontstaan er geen misverstanden en zijn er geen verrassingen.”
Korte doorlooptijden en minder faalkosten
Met de online showroom van UHUW is alle informatie niet alleen eenduidig beschikbaar, het is ook vroeg in het project inzichtelijk. Petra: “Kopers kunnen direct aan de slag met het maken van keuzes. Ze hoeven niet te wachten op een afspraak in een fysieke showroom. En alle bouwnummers kunnen tegelijkertijd aan de slag. Dit zorgt voor een korte doorlooptijd. Bouwbedrijven worden hier echt heel blij van, omdat ze de sluitingsdatum veel gemakkelijker halen.” De samenwerking bij project Duynpark verliep wel bijzonder soepel. ”We werken ook al zo lang met installatiebedrijf Lou Buijs BV. We zijn heel goed op elkaar ingespeeld en kennen hun wensen precies,” legt Petra uit. ”Ook met Bouwbedrijf Van den Hogen hebben we meerdere projecten gedraaid. We investeren ook echt in zo’n samenwerking. We bieden extra begeleiding bij de eerste samenwerking en hebben graag met ieder bouwbedrijf jaarlijks een evaluatiemoment om samen verder te verbeteren.”
Flexibiliteit als sleutel tot succes
UHUW bekijkt per project wat nodig is. Niet alleen voor de kopers van nieuwbouwwoningen, maar ook voor de installateur en het bouwbedrijf. “We kijken altijd hoe we goed kunnen aansluiten bij de processen en de situatie van een project,” legt Petra uit. “We houden korte lijntjes en kunnen snel schakelen op planningen van bouwbedrijven, ook als er snel keuzes gemaakt moeten worden.” Deze flexibiliteit was bij nieuwbouwproject Duynpark extra belangrijk omdat de verkoop van de appartementen gefaseerd verliep en er veel mogelijk was voor de kopers van de appartementen.
Innovatie die werkt
De ontwikkeling staat nooit stil bij UHUW. We blijven in beweging om te verbeteren en nog beter aan te sluiten op de wensen van installateurs, bouwbedrijven en kopers. “We hebben recent onze IFC plug-in geïntroduceerd,” vertelt Petra enthousiast. “Hiermee kunnen we BIM-modellen automatisch omzetten naar bruikbare nul-tekeningen. Dit elimineert tijdrovende handelingen zoals nameten en overtekenen. En omdat alle partijen nu vanuit één centraal tekenmodel kunnen werken, is er veel minder kans op fouten. Deze plug-in versnelt de werkprocessen en laat bouwbedrijven en installateurs nog efficiënter samenwerken.”
Nieuwe modules voor nog meer gemak
UHUW heeft naast de online showroom voor sanitair twee nieuwe modules ontwikkeld: de Elektra module en de Woonkeuze module. Dit biedt bouwbedrijven, installateurs en kopers nog meer gemak. Met de Elektra module kiezen kopers digitaal hun elektrapunten en smart home-oplossingen. Installateurs hebben nu op één plek de belangrijkste informatie eenduidig beschikbaar. En voor bouwbedrijven betekent het dat ze de elektrapunten niet meer zelf hoeven uit te tekenen met de koper. Met de module Uw Woonkeuze kunnen kopers extra opties toevoegen aan hun nieuwbouwwoning, zoals een buitenkraan, extra wasmachineaansluiting, keuze in thermostaten en tegelpakketten. Petra vertelt: “Dit is niet alleen fijn voor kopers die nu via één online showroom vrijwel alle keuzes voor hun woning kunnen maken. Ook voor installateurs en bouwbedrijven biedt het veel voordelen: zij krijgen alle informatie vroegtijdig en op één plek binnen.”
Petra en Joke zijn het met elkaar eens: “We zijn blij met de innovatiedrang van UHUW. Het maakt ons werk interessant en we kunnen alle partijen echt goed helpen en met elkaar verbinden.”
We kijken altijd hoe we goed kunnen aansluiten bij de processen van het bouwbedrijf en de installateur en de situatie van een project.
Joke Bleijenbergh
Projectcoördinator