De informatie die we krijgen van Uw Huis, Uw Wensen is volledig en duidelijk. Er is geen grijs gebied en ook geen discussie.

Claudia Starink
manager Client Support bij
Stam + De Koning Bouw

MEER LEZEN

"Gemakkelijker krijg je het niet als bouwbedrijf en koper"

Claudia Starink, manager Client Support bij Stam + De Koning Bouw is een pionier in haar vakgebied. Zes jaar geleden zette zij de afdeling Client Support op – de enige binnen de bouwwereld. Zelfs binnen moederbedrijf VolkerWessels is het een uniek concept. Bij het intensieve nieuwbouwproject De Nieuwe Kruidenbuurt bleek weer hoe belangrijk deze afdeling is voor de klant.

Verbinding techniek en klant
Claudia zag de uitdagingen tussen de kopersbegeleiders die op kantoor de afspraken maken met klanten en de uitvoerders die buiten de woningen bouwen: ‘Het leken soms twee werelden, terwijl we allemaal woningen willen bouwen waar klanten blij mee zijn. Met de afdeling Client Support willen we de werelden van mens en techniek meer laten samensmelten om zo de klant beter te begeleiden en ervoor te zorgen dat wensen nog beter uitgevoerd worden.’

Claudia merkt dat de markt is veranderd: ‘Klanten verwachten dat we ze goed begeleiden en dat we bereikbaar zijn. Logisch ook. Een woning is vaak de grootste investering die iemand doet in zijn leven. In de bouwwereld deden we vroeger alsof we een broodje verkochten. Dat gaat niet meer. De klant intensief begeleiden van voorbereiding tot nazorg is belangrijk. Het gaat om meer dan stenen. We zeggen bij Stam + De Koning ook wel: we bouwen geen huis, maar een thuis.’

Die intensieve begeleiding was bij het nieuwbouwproject De Nieuwe Kruidenbuurt ook wel nodig. Stam + De Koning bouwde hier 56 koopwoningen die allemaal anders zijn geworden. Er waren zeven verschillende architecten die samenwerkten om er één geheel van te maken, met vrijheid in de details van de uitvoering. Het resultaat: allemaal unieke gevels.

De markt is veranderd. De koper verwacht meer begeleiding en duidelijkheid. Daar past het portaal van UHUW perfect bij.

Ook van binnen zijn alle woningen anders ingedeeld. Claudia is er nog trots op: ‘In dit project hebben we echt maatwerk geleverd. We hebben de kopers een aantal mogelijkheden voorgeschoteld en daarbij aangegeven dat als ze andere ideeën hadden, ze deze altijd konden bespreken. En dat gebeurde ook. Van grote en kleine uitbouwen, vides en lichtstraten tot op iedere verdieping een badkamer, iedere koper had zo zijn eigen wensen. Het was pittig én mooi om de klanten hierbij te begeleiden.’

Perfecte match
Bij dit bouwproject werkte Stam + De Koning met Sankomij Installatietechniek. Zij waren de installateur en de showroom. Dat dit bij één bedrijf lag dat ook nog werkt met het portaal van Uw Huis, Uw Wensen was voor Claudia heel prettig: ‘Ik gaf de informatie aan één partij en zij regelden verder alles. Op het moment dat de kopers hun keus hadden gemaakt, kregen wij eenduidig alle nodige gegevens om te bouwen. Het liep heel gestroomlijnd allemaal.’

Claudia: ‘We werken zelf niet in het portaal. We geven de informatie door aan de installateur en zij richten het portaal in. Op het moment dat de kopers bij ons aan tafel zitten voor het eerste gesprek, krijgen ze de inlogcode. Ze kunnen dan thuis op hun gemak kijken en shoppen. We hebben zelf voor onze klanten ook een portaal waar ze keuzes voor de rest van de woning kunnen invoeren. Dit gaat goed samen. Bij ons én bij UHUW voert de klant keuzes in en ziet gelijk wat de kosten zijn. Zo hebben ze het hele traject altijd zicht op hun investering.’ 

Een mooi staaltje maatwerk

Stam + De Koning bouwde in de laatste fase van nieuwbouwproject De Nieuwe Kruidenbuurt in Eindhoven 56 koopwoningen. De intensieve kopersbegeleiding van het bouwbedrijf, de expertise van installateur Sankomij en de duidelijkheid van Uw Huis, Uw Wensen kwamen mooi samen in dit bijzondere nieuwbouwproject, waar geen één woning hetzelfde is opgeleverd.

VERMEER FOTOGRAFIE VERMEER

Duidelijkheid voor bouwbedrijf en koper
‘UHUW brengt alles bij elkaar’, legt Claudia uit. ‘Als de kopers de keuzes hebben gemaakt en deze in het portaal hebben gezet, bekijkt de installateur of het allemaal klopt. Daarna gaat het naar ons en als wij geen opmerkingen meer hebben, is het een ‘go’ en gaat het mee in het pakketje. Dan zien we de kracht van UHUW voor ons als bouwbedrijf. De informatie die we uit het portaal krijgen is zo volledig dat er geen grijs gebied meer is. Wij weten precies wat we moeten doen. En van de klant horen we dat ze een duidelijk beeld hebben van wat ze kopen. De plattegronden zijn duidelijk en alles is tot in detail uitgewerkt. En omdat het voor alle partijen zo duidelijk is, zijn er ook geen discussies meer. Gemakkelijker kunnen we het niet krijgen en de koper ook niet’

‘Die duidelijkheid is in de bouwwereld niet vanzelfsprekend. We krijgen zelfs heel af en toe nog een schetsje waarmee we het moeten doen.’

Alles digitaal, behalve …
‘Voor kopers is het fijn dat ze vanuit huis alles kunnen bekijken en kopen. De meeste kopers hebben ook echt alles vanuit het portaal gekocht. Het enige wat we vaak hoorden, is dat ze het bad wel in het echt willen zien. En er vooral in willen liggen. Want hoe een bad voelt, dat is moeilijk beoordelen vanaf een plaatje. Ze waren dan welkom in de showroom van de fabrikant.

Claudia: ‘Om aan de Energie Prestatie Norm te voldoen, moeten we duurzaam bouwen. En het is ook gewoon belangrijk. Ons basispakket is duurzaam met warmtepompen, zonnepanelen en goede isolatie. Dan komt het afbouwpakket met de klant. En hier zit een spanningsveld. We bouwen duurzaam, maar als de klant kiest (en wij die keuze bieden) om drie badkamers te nemen, dan is het alweer een stuk minder duurzaam. Moeten we deze keuze dan niet bieden? We willen toch ook meegaan met wat een klant wil. Het is geen kleine investering die ze doen.’

‘Dit is een gezamenlijke uitdaging’, denkt Claudia. ‘Welke producten bieden we aan waarmee je binnen de Norm blijft? Dat is een zoektocht. Klanten willen bijvoorbeeld vaak een grote douchekop. Heerlijk om te douchen, alleen niet de meest duurzame keuze. Sanitair fabrikanten zijn wel doorlopend aan het innoveren met duurzame producten en die zie je ook in het portaal. Zo is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid.’

Nazorg met Coffee & Tools

Stam + De Koning helpt de koper niet alleen met het bouwen van een woning. Ook na oplevering willen ze de koper helpen. Dit doen ze met de klusbus Coffee & Tools: een bus omgebouwd tot bouwmarkt. De kopers kunnen hier met een strippenkaart die ze cadeau krijgen klusspullen kopen én een uur lang klusjesman Sjaak inhuren voor kleine extra klussen als het ophangen van keukenkastjes. En als iets nog niet helemaal lekker werkt, zoals een klemmende deur, dan is Sjaak er om dit op te lossen. Dit scheelt heel wat ritjes naar de bouwmarkt.